پدیدارشناسی در معماری جلسه دوم به بررسی مفاهیم فلسفی هایدگر، پدیدارشناسی و زیبایی شناسی از منظر فکری او اختصاص داده شده است. در این جلسه که در ادامه فایل پدیدارشناسی در معماری جلسه اول ضبط شده است، استاد احسان اسکندری ( امرال ) مفاهیم و زاویه نگاه هایدگر برای تغییر مسیر کلیت نگاه ها در فلسفه مدرن را با زبانی ساده بازگو کرده است.
مسیری که هایدگر انتخاب می کند برای تغییر نگرش به جهان از همان مسیری نشات گرفته است که از ردپای هنر آدمی در جهان باستان به ما رسیده است.
برای رسیدن به پدیدارشناسی معماری از نظر هایدگر باید ابتدا بدانید که او برعکس فلسفه مدرن از موجود به وجود اندیشید یعنی آنچه که وجود بخشیدن را در بطن خود دارد که ما با نام وجود (Being) یا به قول گابریل مارسل “راز وجود (Mystery of being)” و یا در آغاز اندیشه بشریت (Ousia) نامیده می شد، می شناسیم.
یک مفهموم بنیادین که همه موجودات بخاطر وجود است که موجود هستند، وجودی که آنقدر بدیهی شده است که دیگر اصلأ یادمان رفته است که ” وجود ” هم هست.
درک انسانی دیگر فارق از انسان مدرن برای هایدگر اهمیت دارد که او را با نام دازاین (Dasine) صدا می زند که موجباتی را فراهم می کند که ما را از آنچه می دانیم که در ذاتمان همه انسانیم، جنبه سوبژکتیویته (ذهنی) داریم یعنی می بینیم، می شنویم و به این واسطه بر خودمان آگاه هستیم، جدا می کند و دری از جهان بینی را برای ما می گشاید به نام ” من “با بودنم”، “با وجود داشتنم” هستم و ” من اگزیستانسی از آن خود دارم”.
در جهان بودن، پویا بودن، درکِ زمان و گشوده بودن مفاهیمی است که یک دازاین را می سازد و هایدگر در مقام سازنده ی انسانِ دیگر ، پدیدارشناسی را آغاز می کند که دیگر اندیشیدن، تمامِ آنچه باید از جهان نیست، بلکه ” با بودن ” تمام هستی می شود. پدیدارشناسی او از همین نقاط است که جهانی دیگر را به روی مامی گشاید و قطعاً اگر این مفاهیم را درک نکنیم هرگز پدیدارشناسی در معماری از منظر هایدگر خودش را بر ما آشکار نخواهد کرد.
دازاین در تصویر زیر ماحصل تدریس پدیدارشناسی در معماری است.
آنجا که دازاینِ هایدگر خودش را بر ما آشکار ساخت همان نقطه ای می شود که “وجود هم بخواهد خودش را بر ما آشکار کند”. فهم “جمله دوم”، ادراک جمله اول را هم می طلبد و برعکس . وجودی که ما آن را در جهان مدرن فراموش کرده بودیم، با وجود بخشیدن به موجودات، خودش را بر ما آشکار می کند، در زمانی که ما درآنیم، در محدودیت های زمینی که بر روی آنیم و در هر برهه تاریخی برای هر انسانی در تاریخ به گونه ای، به نوعی، به طرزی و به روشی … .
این آشکارگی وجود بر ما و آن دازاین و زمینی که ما بر روی آن قدم گذاشته ایم و تمام چیزهای پیرامون ما، شبکه ای تو در تو از مفاهیم و چیزها را برای ما ساخته است که ما گویی با تولدمان در درون این شبکه پرتاب شده ایم. شبکه ای در هم تنیده بر روی زمین که گویی وجود خودش را از درون همین شبکه با چیزها، با مفاهیم، بر روی زمین بر ما آشکار می کند .
وجود هر انسان دیگری (دازاینی دیگر) در دل این شبکه درهم تنیده از قبل وجود داشته است؛ که هر انسانی با تولدش او را دیده است یا تولد او را دیده یا در یک همزمانی با او در جریان است.
پدیدارشناسی در هنر، پدیدارشناسی در معماری ، زیبایی شناسی هایدگر دقیقاً از همین جا آغاز شده است اما یک زبانِ دیگری نیاز است ، چرا که زبان انسان، زبان مدرن شده است، زبانی است از جنس ” من اندیشمند، من شک کننده “؛ درحالیکه ما نیازمند زبانی از جنس”منِ با جهان بودن “یا “منِ با بودن ها ” و آن زبان، زبان شاعرانه (هنری) است که هایدگر آن را دوباره به میان می کشاند تا این شبکه تو در تو و درهم آمیخته رنگ و بوی ” بودن با ” و ” وجود داشتن با ” بگیرد…
” با چیزها بودن ” و یا “با بودن” از منظر هیدگر را با بررسی آثار هنری ونگوگ (تابلو کفش های روستایی، گل های آفتابگردان) و اشعار حافظ در غزل سوم او آغاز کردیم و در انتها نوع نگاه معمارانه او به معبد یونانی و و بررسی همان نگاه در نقاشی های معمارگونه ونگوگ در نقاشی های “پل” و “تراس کافه در شب” اثر ونگوگ، گویی راهی برای ادراک بهتر پدیدارشناسی در معماری و زیبایی شناسی از منظر هایدگر را بر ما خواهد گشود.
این جلسه با نام پدیدارشناسی در معماری جلسه دوم با تدریس احسان اسکندری (امرآل) در اختیار شما علاقه مندان به هنر و معماری قرار گرفته است. با شرکت در دوره زیبایی شناسی در معماری فصل اول یونان باستان استاد همین روش “با بودن، با چیزها و پدیدارها ” از سرآغاز هنر و معماری یونان باستان را سرلوحه تدریس خود قرار داده است که درک جلسات این دوره ما را به این نوع نگاه، طرز بیان و طریقه گذار از شعر و اندیشیدن، به فرم ها را بر ما آشکار می کند.
فروشگاه امرآل آکادمی مبنای آموزش خود را بر پایه مبانی نظری معماری ( فرم معماری و زیبایی شناسی در معماری ) قرار داده است و تمام دوره های آموزشی توسط مهندس احسان اسکندری ضبط و آماده شده است. رد کردن